موضوع پایان نامه
بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و بخشی از دانشجویان
دوره کارشناسی در پایان دوره تحصیل خود باید در قالب پایاننامه یا پروژه پایانی خود،
یک موضوع تحقیقاتی متناسب با رشته تحصیلی خود انتخاب کرده و بر اساس معلوماتی که
در دوره تحصیل خود آموختهاند گزارشی علمی در خصوص موضوع مزبور تهیه و ارائه کنند.
انتخاب موضوع مناسب پایاننامه یکی از دغدغههای همیشگی دانشجویان است و بخش زیادی از انرژی دانشجو را در دوره تحصیل به خود اختصاص میدهد. بطوری که شاید بتوان گفت با انتخاب عنوان مناسب برای پایاننامه و طراحی روش مناسب انجام آن در قالب طرح تحقیق لااقل 30% مسیر نگارش پایاننامه پیموده شده است. با این حال انتخاب موضوع مناسب، حتی بیش از آن که اغلب دانشجویان تصور میکنند از اهمیت برخوردار است. چرا که در واقع باید آن را شکلدهنده شخصیت علمی و زمینه تخصصی وی دانست. شاید چند سال پس از دانشآموختگی یک نفر، دیگر کسی معدل درسی او را جویا نشود؛ اما عنوان پایاننامه یا لااقل زمینه کلی آن، تا سالهای سال موضوع مصاحبههای شغلی، گفتگوهای تخصصی و حتی گپهای دوستانه و خانوادگی خواهد بود.
ملاحظات مختلفی در خصوص انتخاب موضوع مناسب قابل توصیه است. پرهیز از شتاب و عجله در انتخاب موضوع از یک سو و ترس از فکر کردن به جوانب مختلف موضوع از سوی دیگر از اولین توصیههایی است که باید مورد توجه قرار داد. از ملاحظات مهم دیگر دوری از افتادن در دام افراط و تفریط در نوآوری علمی است. چرا که زیادهروی و کمالطلبی بیجا نتیجه تحقیق را به جزوهای بی کاربرد تبدیل کرده و کمتعهدی در جدی گرفتن مسئله تحقیق و بیانگیزگی در مطالعه و توجه به اطلاعات و نشریات علمی، نیز از ارزش علمی تحقیق به شکل چشمگیری فرو خواهد کاست. دانشجویان علاقهمند میتوانند با بهرهگیری از مشورتهای اساتید خود و افراد تازه فارغالتحصیل شده و همچنین جستجو در اینترنت و مطالعه مطالب مرتبط در این خصوص با دیگر توصیههای عمومی مطرح شده در این خصوص آشنا شوند. اما یکی از کلیدیترین این ملاحظات تناسب موضوع پایاننامه با نیازهای واقعی کشور میباشد. قضاوت دقیق در خصوص این که در حال حاضر چقدر از پایاننامههایی که در دانشگاهها به انجام میرسد پاسخگوی سوالات واقعی کشور در عرصههای مختلف میباشد دشوار است و نیاز به تحلیلهای دقیق دارد. اما با یک مرور کلی در کتابخانههای الکترونیکی دانشگاههای مختلف نشان میدهد که علیرغم آن که بسیاری از پایاننامهها واجد ارزش تئوریک میباشند اما متاسفانه موضوع بسیاری از آنها فضای واقعی کشور فاصله قابل توجهی دارد. استدلالی که در توجیه انتخاب چنین موضوعات تئوریکی مطرح میشود امکان استخراج مقالات علمی از اینگونه تحقیقات است. حال آن که در مرور تجارب برخی کشورهای علمی پیشرو مشاهده میشود که کاربردی بودن تحقیق و پاسخگویی آن به یک مساله واقعی، انگیزه اصلی در انتخاب زمینههای تحقیقاتی اساتید و دانشجویان میباشد. حقیقت آن است که از این موضوعات نیز امکان استخراج مقالات علمی و انتشار آنها در نشریات معتبر ملی و بینالمللی وجود دارد. در واقع مقالات منتشر شده توسط بسیاری از محققان معتبر جهان، گزارش خلاصهای از تحقیقات کاربردی آنها میباشد که جهت انتشار در نشریات علمی بازساماندهی شدهاند. همچنین شایان توجه است که سیاست رسمی جمهوری اسلامی، معطوف شدن تولید مقالات علمی به نیازهای کشور میباشد. چرا که در این صورت با درگیر شدن همه ظرفیت دانشگاهی در بحث پیشرفت علم و وارد شدن همه جانبه به میدان نوآوری علمی، ضمن هدایت دانشجویان به سوی فضای نوآوری علمی از تشکیل حلقههای بسته در فضای تدریس دانشگاهی نیز جلوگیری شده و با پرهیز از کار تقلیدی شجاعت علمی کشور در شکستن مرزهای دانش به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.
حقیقت آن است که بدنه علمی کشور تولیدکننده مناسبی برای پاسخ سوالات علمی میباشد. اما اجزاء زنجیره شناسایی مشکلات واقعی و ایجاد نظام مسائل علمی کشور چندان کارا نیستند و به دلیل همین کمتجربگی، انتخاب یک موضوع کاربردی در مقایسه با موضوعات متعارف، از پیچیدگیهای بیشتری برخوردار است. با این حال به رغم همه دشواریها، اما برکات و دستاوردهای انسجامبخشی بین بخشهای تولید کننده و مصرفکننده علم آنقدر زیاد هست که حتی تا زمانی که این ساز و کارها به شکل منطقی و نظاممند شکل نگرفتهاند هر دانشجویی لااقل به اندازه پایاننامه خود در شکلگیری این مناسبات تلاش کند. مشاهدات میدانی و واقعیتهای صحنه بیانگر این حقیقت است که برای بسیاری از مشکلات موجود در بستر جامعه اعم از هزینههای اضافه، مواد و محصولات وارداتی، تنشهای کاری و سردرگمیهای مدیریتی در سازمانها، صنایع و حتی سبک زندگی عادی مردم میتوان در سطح حتی یک پایاننامه، راه حلهای مناسبی یافت. خصوصاً انتخاب موضوعات بین رشتهای میتواند پاسخهای بدیعی برای مسائل موجود کشور تولید و عرضه کند. البته برخی از موضوعات نیز فراتر از سطح یک پایاننامه میباشند که باید تحت نظر اساتید راهنما به چند موضوع فرعی تقسیم شده و هر بخش توسط یک دانشجو مورد تحقیق و تتبع قرار داده شود.
لازم به یادآوری است که این رویکرد مختص رشتههای فنی مهندسی نیست و دست بر قضا با برخورداری عمیق از چنین نگرشی در حوزه علوم انسانی، میتوان از طریق تولید و نشر علوم و فناوریهای نرم و هویتساز، این پتانسیل فراموش شده کشور را به یکی از افتخارات ملی مبدل ساخته و حتی در عرصه دیپلماسی علمی نیز حرفی برای گفتن داشت.
شرکت در کارگاههای مختلف آموزشی، حضور در همایشهای و سمینارهای مختلف و شرکت فعالانه در بازدیدهای علمی از راهکارهای ساده شناسایی نیازها و سوالات علمی کشور میباشد. البته داشتن روحیه پرسشگری شرط لازم حصول نتیجه در این جستجوهاست. وگرنه تا پیش از نیوتن نیز همگان سقوط سیب از درخت را دیده بودند. اما این شخصیت علمی سیریناپذیر نیوتن بود که با مشاهده این اتفاق ساده، دست به کشف و فرموله کردن بزگترین روابط مادی حاکم بر جهان زد.
مشورت با اساتید نیز میتواند در خصوص انتخاب موضوع مناسب تحقیق کارگشا باشد. اما معمولاً اساتید مشغلههای زیادی دارند و چندان نمیتوانند به دانشجو در تحقیق خود کمک کنند. حتی پس از انتخاب موضوع تحقیق نیز به جز در مواردی معدود، دانشجو باید مسیر انجام تحقیق خود را تقریباً به تنهایی طی کند. برای حل این مساله میتوان از دانشجویان تازه فارغالتحصیل شده خصوصاً آن دسته از دانشجویانی که موضوعاتی اینچنینی برای پایاننامههای خود انتخاب کردهاند مشورت گرفت. چرا که بطور معمول این افراد در فرآیند نگارش پایاننامه خود با موضوعات دیگری غیر از موضوع تحقیق خود نیز آشنا شدهاند که به نحوی با کار آنها مرتبط بوده است و علاوه بر معرفی موضوع، میتوانند ایدههای مناسبی نیز برای پیشبرد تحقیق در خصوص این موضوعات پیشنهاد دهند. برخی از این موضوعات در بخش آخر پایاننامهها و در قالب پیشنهادهای پژوهشی نیز منعکس شدهاند که مطالعه آن خالی از فایده نیست. پیدا کردن این آدمها چندان هم سخت نیست و با کمی بررسی حتماً پیدا خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر لازم نیست لازم نیست دایره این جستجو حتماً به آدمهای آشنا محدود شود. کافی است مشخصات تماسی این افراد را پیدا کرده و با ارسال یک پیام الکترونیکی از آنها راهنمایی خواست. سخاوت اطلاعاتی در قشر دانشگاهی کشور بیشتر از حد تصور میباشد.
اگرچه وظیفه اصلی فرد در دوران دانشجویی کسب علم و تحصیل است اما داشتن یک کار پارهوقت مرتبط با رشته تحصیلی میتواند در آشنا شدن فرد با دنیای واقعی و سوالات و ابهامات آن آشنا باشد. همچنین مصاحبه و گفتگو با کارشناسان سازمانها و مراکز مرتبط میتواند به شکل قابل توجهی در تشخیص نیازها و مشکلات واقعی آنان اثرگذار باشد. همچنین بسیاری از سازمانها و مراکز دولتی در پایگاههای اطلاعرسانی الکترونیکی خود بخشی را به حمایت از پایاننامههای دانشجویی اختصاص داده و موضوعات مورد نیاز خود را نیز در این بخش اعلام کردهاند. چنانچه این موضوعات توسط دانشجویان انتخاب شود میتوان امیدوار بود علاوه بر حمایت معنوی و تامین بخشی از نیاز علمی پژوهش، از حمایت مادی سازمان نیز در انجام این پایاننامهها برخوردار شد. البته به دلیل پیچیدگیهای اداری، بهرهمندی از حمایتهای مالی خصوصاً در برخی سازمانها سخت و دشوار است و توصیه میشود که در این موارد بیشتر از حمایت معنوی سازمان بهره گرفته و به نیازهای پژوهشی اعلام شده آنان به عنوان خطوطی راهنما نگریست که میتوان با استفاده از آن مصادیقی مناسب از مسائل واقعی کشور را شناسایی کرد.
به عنوان یک خط مشی کلی در انتخاب موضوع کاربردی برای پایاننامه قانون هشت-هیجده- هشتاد قابل استفاده است. یعنی دانشجویان با خود عهد کنند که ظرف حداکثر هشتاد روز موضوع مناسبی برای پایاننامه خود انتخاب کنند. در این مدت نیز خود را متعهد بدانند حداقل با هیجده فرد خبره یا کارشناسان مرتبط در سازمانها و مراکز دولتی و خصوصی مرتبط با رشته تحصیلی خود مشورت کنند و از این گفتگوها حداقل هشت موضوع مناسب شناسایی کنند تا بتوانند از پایش این موضوعات با تایید استاد راهنمای خود موضوعی ناب و مورد علاقه خود انتخاب کنند.
آنچه مسلم است این چنین پایاننامههایی که کاربردی عینی و ملموس دارند علاوه بر ایجاد نشاط و انگیزه علمی در دانشجویان، آنها را با محیطهای کاری واقعی آشنا کرده و برای آنها امکان برقراری ارتباطات علمی و تخصصی را در سطح بالایی فراهم میکند و خصوصاً از آنجا که برای یک مساله واقعی مورد تقاضا پاسخی تهیه کردهاند میتوانند این برگ برنده را به عنوان امتیاز تمایزبخش خود در بازار عرضه و تقاضای نیروی انسانی استفاده کرده و مسیر شغلیابی و ارتقاء شغلی را سریعتر طی کرده و حتی به فکر تاسیس کسب و کار کوچک مستقلی برای خود نیز باشند. فراتر از آن باید به خاطر داشت که تحقیق بر روی مسائل واقعی کشور برداشتن باری از دوش اجتماع بوده و بی شک در لوح محفوظ خدا ثبت شده و پاداش آن در آخرت نیز تضمین شده است. شاید این علم شاخهای از همان دانشی باشد که به فرموده امیر مومنان هر کس آن را بیابد قدرت و استیلا مییابد و هر کس از آن بی بهره باشد دیگران بر او سلطه خواهند یافت. اگر چنین نباشد باید از علم بی نفع و فایده به خدا پناه برد.
- ۹۵/۰۳/۲۵
- ۲۶۴ نمایش